IV Gryfickie Forum Społeczno-Gospodarcze

Tematyka: „Marketing terytorialny – chwyt czy mit w zarządzaniu regionem?” Jak zbudować i wypromować markę regionu gryfickiego? Tematyka tegorocznego Forum bezpośrednio nawiązuje do poprzednich jego edycji. Jednocześnie stanowi ona rozwinięcie wątku, związanego z poszukiwaniem strategicznych czynników rozwoju regionu gryfickiego, jako szczególnego obszaru, charakteryzującego się walorami i zasobami, których odkrycie i uruchomienie stanowi warunek budowania jego marki.

Zachodniopomorski Szlak Żeglarski - sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego

Projekt „Zachodniopomorski Szlak Żeglarski – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego” obejmuje budowę infrastruktury sieci portów i przystani jachtowych w otoczeniu Zalewu Szczecińskiego, w Szczecinie oraz na wybrzeżu Bałtyku. Trasa Szlaku leży na głównej drodze wodnej prowadzącej ze stolicy Niemiec – Berlina poprzez Bałtyk do Skandynawii.

mapka Szlak inwestycje

Źródło dofinansowania Projektu: dotacja z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, działanie 6.4. „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”. Beneficjentem dofinansowania Projektu jest Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna.

Umowa o dofinansowanie Projektu Nr POIG.06.04.00-00-015/10 została podpisana w dniu 01.12.2010 r.

Wartość Projektu: 98 209 418,75 zł ; w tym dotacja: 35 280 000,00 zł

Dofinansowanie Projektu: W zakresie kosztów objętych regionalną pomocą inwestycyjną 40 % wydatków kwalifikowanych W zakresie kosztów objętych pomocą de minimis (dofinansowanie dokumentacji Projektowej, promocji i kosztów związanych z zarządzaniem Projektem) 100%

Czas realizacji Projektu wraz z przygotowaniem i oceną wniosku: 2009–2015 r.

Cel Projektu:

  • Rozwój konkurencyjnego produktu turystyki wodnej w Polsce poprzez budowę i modernizację portów i przystani żeglarskich Pomorza Zachodniego,
  • Rozwój gospodarki turystycznej Pomorza Zachodniego i aktywizacja gospodarcza poszczególnych miejscowości na trasie Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego, tworzenie nowych miejsc pracy związanych z obsługa ruchu turystycznego.
  • Wzmocnienie roli turystyki wodnej i możliwości uprawiania sportów wodnych na w Polsce północno – zachodniej i w regionie polsko – niemieckiego pogranicza, a tym samym zbudowanie silnego markowego produktu turystycznego w Polsce, odznaczającego się niezachwianą pozycją i wysoką niezależnością w funkcjonowaniu w warunkach gospodarki rynkowej.
  • Powstanie nowej oferty turystycznej, zróżnicowanie ofert istniejących, na bazie sieciowego produktu turystyki wodnej i przyciągniecie do Pomorza Zachodniego nowej grupy turystów – turystów żeglarzy, rodzin dziećmi oraz niepełnosprawnych, szczególnie z rynku niemieckiego.
  • Wydłużenie sezonu turystycznego na Pomorzu Zachodnim w oparciu o nowy, unikatowy zintegrowany produkt turystyki wodnej – przyrodniczej i kulturowej.

W ramach Projektu planowana jest modernizacja istniejącej bazy do uprawiania żeglarstwa oraz poszerzenie jej o nowe lokalizacje. Wybudowane zostaną mariny i porty turystyczne w Szczecinie (Wyspa Grodzka), Wolinie, Wapnicy (Gmina Międzyzdroje), Kamieniu Pomorskim, Dziwnowie i w Darłowie oraz zostaną zmodernizowane mariny i przystanie jachtowe w Szczecinie (Marina Pogoń i Przystań Jachtowa AZS) oraz Port Jachtowy w Kołobrzegu. Porty te tworzą najważniejsze centra jachtowe sieci portów i przystani Pomorza Zachodniego, połączonych Zachodniopomorskim Szlakiem Żeglarskim. Odległość pomiędzy nimi nie przekracza kilku godzin żeglugi. Umożliwia to bezpieczne, turystyczne żeglowanie nie tylko dla wytrawnych żeglarzy, lecz również dla mniej doświadczonych pasjonatów żeglarstwa, nawet z rodzinami. Inicjatywa ta jest więc wydarzeniem godnym uwagi i ważnym dla regionu – przyczyni się bowiem do jego promocji i wpłynie pozytywnie na budowanie jego marki: centrum rozwoju turystyki wodnej. Dofinansowanie unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, otrzymane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, pozwoli na stworzenie nie tylko ponadregionalnego atrakcyjnego produktu turystycznego, o wysokiej klasie i zasięgu międzynarodowym. Przedsięwzięcie to, ze względu na swój charakter transgraniczny /Polska-Niemcy-Dania-Szwecja/, ma charakter unikatowy na skalę kraju i ma dużą szansę stać się flagową atrakcją naszego kraju. Projekt ma charakter sieciowy i jest realizowany przez ZROT jako Lidera wspólnie z Partnerami.

Lider Projektu: Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna

Partnerzy Projektu:

  • Stowarzyszenie Euro Jachtklub „Pogoń”
  • Jacht Klub Akademickiego Związku Sportowego Szczecin
  • Gmina Dziwnów
  • Gmina Międzyzdroje
  • Gmina Wolin
  • Gmina Kamień Pomorski
  • Miasto Szczecin
  • Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg Sp. z o.o.
  • Miasto Darłowo
  • Gmina Nowe Warpno
logo02 logo01

informacje o marinach na Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim: www.marinas.pl

Świnoujście - Twierdza na Wyspach

Unikatowy w skali światowej zespół zabytkowych budowli militarnych z przełomu XIX i XX w., doskonale wkomponowany w malowniczy wyspiarski pejzaż. Na wschodnim brzegu ujścia Świny do morza leży Fort Gerharda - Muzeum Obrony Wybrzeża, rozpoczynający „Szlak fortyfikacyjny” na wyspie Wolin. Tutaj na turystę czeka nie tylko bogaty zbiór zabytków związanych z fortem i jego uzbrojeniem, ale też nierzadko „kurs dla rekrutów” zakończony nominacja i wręczeniem certyfikatów. Po drugiej stronie ujścia Świny, na wyspie Uznam, leżą stosunkowo niewielki Fort Anioła oraz duży Fort Zachodni – Muzeum Historii Twierdzy Świnoujście, z bogatym zbiorem eksponatów z różnych epok. W obiektach organizowane są wystawy, koncerty, spotkania integracyjne, nocne zwiedzanie ze specjalnym programem towarzyszącym, inscenizacje historyczne w ramach Dni Twierdzy i inne atrakcje.

Obrazu Świnoujskiej twierdzy dopełnia „Podziemne Miasto” czyli zespół schronów i umocnień z okresu II wojny światowej i „zimnej wojny”, ze specjalnym programem zwiedzania.

Więcej informacji na:  www.fortaniola.pl, www.fortzachodni.pl, www.fort-gerharda.pl, www.podziemne-miasto.pl

Ogrody Tematyczne Hortulus oraz Hortulus Spectabilis w Dobrzycy

W skład zespołu ogrodowego w Dobrzycy wchodzą dwa wyjątkowej urody zespoły ogrodowe.  Pierwszy – to założone w 1992 r. Ogrody Tematyczne Hortulus, w którym na powierzchni 5 hektarów znajduje się 28 ogrodów z 6 tysiącami gatunków i odmian roślin, w tym gatunków egzotycznych i unikalnych. Znajdują się tu ogrody inspirowane naturalnym krajobrazem (skalne, leśne, wodne), kulturą różnych narodów i obszarów (japoński, francuski, śródziemnomorski), aranżowane w stylu angielskim ogrody zmysłów, porywające barwami, smakami, zapachami i dźwiękami. Są też ogrody użytkowe, jak ziołowy czy warzywny. W Hortulusie można też kupić wszystko, co jest niezbędne do założenia własnego ogrodu.  

Główna atrakcją drugiego z ogrodów - Hortulus Spectabilis - jest największy na świecie labirynt grabowy, w sercu którego znajduje się 20-metrowa wieża widokowa zbudowana w kształcie podwójnej helisy DNA. Ponadto są tu ogrody Magii, Energii, Czasu i Przestrzeni m.in. z Kamiennym Kręgiem i Kalendarzem Celtyckim, olbrzymie angielskie rabaty bylinowe oraz rosarium z parterem bukszpanowym i ogrodem dzikich topiarów, a także ogród Małego Ogrodnika. To miejsce wyjątkowe dla relaksu, zabawy i edukacji, polecane szczególnie dla odwiedzających z dziećmi.

Więcej informacji na: www.hortulus.com.pl; www.hortulus-spectabilis.com.pl;  www.ogrody-labirynt.com.pl

Zachodniopomorski Szlak Żeglarski

To wyjątkowy atrakcja zarówno dla wytrawnych i zaprawionych w boju z falami i wiatrem wilków morskich, jak i dla dopiero „rozwijających żagle” adeptów tej formy turystyki. Czeka na nich ponad 30 nowoczesnych portów i przystani – dużych i małych – zlokalizowanych nad Odrą, jeziorem Dąbie, Zalewem Szczecińskim oraz na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Odległości między marinami nie przekraczają 20-30 mil morskich, czyli kilku godzin spokojnej żeglugi. Można tu pływać przez wiele dni, podziwiając wyjątkową przyrodę i odkrywając niezwykłą historię regionu.

Porty i przystanie mają przyjazną i nowoczesną infrastrukturę z bogatym zapleczem usługowym. Są zlokalizowane w miejscowościach o dużych walorach turystycznych, oferujących wiele atrakcji i możliwości ciekawego spędzenia czasu. A dostęp drogami wodnymi do Morza Bałtyckiego pozwala żeglarzom wyruszyć w podróż do dowolnego portu na świecie.
 
Więcej informacji na: www.marinas.pl

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej.

  Akceptuję pliki cookie z tej strony.