EuroVelo 10 – wspólne partnerstwo dla Bałtyckiej Trasy Rowerowej

Ukazała się ostateczna wersja dokumentu 5.1 „Partnerstwo EuroVelo 10 – propozycja wieloletniego planu działania” została opublikowana na początku tego miesiąca na stronie internetowej pro.EuroVelo.
Dokument opracowano w ramach projektu Baltic Biking UPGRADE (BBU), współfinansowanego przez program Interreg Południowy Bałtyk (2023–2026). Przedstawia propozycję Partnerstwa EuroVelo 10 dla długoterminowego zarządzania i rozwoju trasy EuroVelo 10 – Baltic Sea Cycle Route, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Południowego Bałtyku. Celem jest kontynuacja działań po zakończeniu projektu i utrzymanie dotychczasowego impetu współpracy pro.eurovelo.com.
EuroVelo 10 – Baltic Sea Cycle Route to jedna z najdłuższych i najbardziej malowniczych tras rowerowych w Europie. Obejmuje ponad 9 000 km i biegnie przez dziewięć krajów nadbałtyckich – Danię, Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, Finlandię oraz Szwecję. Trasa prowadzi przez pięć stolic oraz historyczne miasta hanzeatyckie, takie jak Gdańsk czy Lubeka.
W ramach projektu Baltic Biking UPGRADE (BBU), współfinansowanego przez program Interreg Południowy Bałtyk (2023–2026), opracowano propozycję Partnerstwa EuroVelo 10 i wieloletniego planu działań (Multiannual Action Plan).
Dlaczego partnerstwo?
Celem nowej struktury jest zapewnienie trwałego rozwoju i promocji Bałtyckiej Trasy Rowerowej również po zakończeniu projektu BBU. Partnerstwo ma umożliwić:
- wspólne zarządzanie trasą na poziomie międzynarodowym,
- profesjonalną promocję i widoczność w sieci,
- wsparcie dla lokalnej infrastruktury i oznakowania,
- przyciąganie turystów oraz rozwój usług przyjaznych rowerzystom.
Stan trasy i wyniki badań
W latach 2024–2025 przeprowadzono badania jakościowe ponad 2 600 km odcinków w Danii, Niemczech, Polsce, na Litwie i w Szwecji. Wyniki są obiecujące:
- 90% trasy przebiega drogami o niskim natężeniu ruchu lub całkowicie wyłączonymi z ruchu samochodowego.
- 47% to odcinki segregowane – np. ścieżki rowerowe czy drogi zielone.
- 82% tras oceniono jako idealnie lub dobrze przejezdne – to znaczący wzrost względem 2017 r.
Oznakowanie jest pełne w Polsce i Danii, na Litwie wymaga korekty, natomiast w Niemczech i Szwecji wciąż brakuje znaków EuroVelo.
Plan działań wieloletnich
Proponowany budżet partnerstwa to ok. 28 000 euro rocznie. Działania zostały podzielone na trzy główne obszary:
1. Zwiększenie widoczności EuroVelo 10
- strategia marketingowa i wskaźniki efektywności (KPI),
- tworzenie treści i materiałów multimedialnych,
- kampanie w mediach społecznościowych,
- pozycjonowanie (SEO).
2. Poprawa jakości oferty na trasie
- rozwój i utrzymanie infrastruktury,
- lepsze oznakowanie,
- promocja usług przyjaznych rowerzystom.
3. Efektywne zarządzanie partnerstwem
- koordynacja międzynarodowa,
- raportowanie i administracja,
- organizacja spotkań i wydarzeń eksperckich.
Wzory do naśladowania
Model partnerstwa działa już z sukcesem przy innych trasach EuroVelo:
- EuroVelo 15 – Trasa Renu (od 2015 r.) – stabilne, odnawiane co trzy lata partnerstwo.
- EuroVelo 19 – Trasa Mozy (od 2019 r.) – jedna z pięciu najpopularniejszych tras.
- EuroVelo 8 – Trasa Śródziemnomorska (od 2020 r.) – w 2023 roku zajęła pierwsze miejsce w rankingu popularności.
Kolejne kroki
Do września 2026 r. planowane jest podpisanie oficjalnej umowy EuroVelo 10 Partnership Agreement. W najbliższych latach odbędą się spotkania z partnerami w Szwecji, Danii, Niemczech, Polsce, na Litwie, a docelowo także w Finlandii, Estonii i na Łotwie.
Celem jest stworzenie silnej, międzynarodowej platformy współpracy, która zapewni trwałość i atrakcyjność trasy EuroVelo 10 – Baltic Sea Cycle Route.

Poprzedni wpis
Następny wpis