EuroVelo 10 – wspólne partnerstwo dla Bałtyckiej Trasy Rowerowej

EuroVelo 10 – wspólne partnerstwo dla Bałtyckiej Trasy Rowerowej

Ukazała się ostateczna wersja dokumentu 5.1 „Partnerstwo EuroVelo 10 – propozycja wieloletniego planu działania” została opublikowana na początku tego miesiąca na stronie internetowej pro.EuroVelo.

Dokument opracowano w ramach projektu Baltic Biking UPGRADE (BBU), współfinansowanego przez program Interreg Południowy Bałtyk (2023–2026). Przedstawia propozycję Partnerstwa EuroVelo 10 dla długoterminowego zarządzania i rozwoju trasy EuroVelo 10 – Baltic Sea Cycle Route, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Południowego Bałtyku. Celem jest kontynuacja działań po zakończeniu projektu i utrzymanie dotychczasowego impetu współpracy pro.eurovelo.com.

EuroVelo 10 – Baltic Sea Cycle Route to jedna z najdłuższych i najbardziej malowniczych tras rowerowych w Europie. Obejmuje ponad 9 000 km i biegnie przez dziewięć krajów nadbałtyckich – Danię, Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, Finlandię oraz Szwecję. Trasa prowadzi przez pięć stolic oraz historyczne miasta hanzeatyckie, takie jak Gdańsk czy Lubeka.

W ramach projektu Baltic Biking UPGRADE (BBU), współfinansowanego przez program Interreg Południowy Bałtyk (2023–2026), opracowano propozycję Partnerstwa EuroVelo 10 i wieloletniego planu działań (Multiannual Action Plan).

Dlaczego partnerstwo?

Celem nowej struktury jest zapewnienie trwałego rozwoju i promocji Bałtyckiej Trasy Rowerowej również po zakończeniu projektu BBU. Partnerstwo ma umożliwić:

  • wspólne zarządzanie trasą na poziomie międzynarodowym,
  • profesjonalną promocję i widoczność w sieci,
  • wsparcie dla lokalnej infrastruktury i oznakowania,
  • przyciąganie turystów oraz rozwój usług przyjaznych rowerzystom.

Stan trasy i wyniki badań

W latach 2024–2025 przeprowadzono badania jakościowe ponad 2 600 km odcinków w Danii, Niemczech, Polsce, na Litwie i w Szwecji. Wyniki są obiecujące:

  • 90% trasy przebiega drogami o niskim natężeniu ruchu lub całkowicie wyłączonymi z ruchu samochodowego.
  • 47% to odcinki segregowane – np. ścieżki rowerowe czy drogi zielone.
  • 82% tras oceniono jako idealnie lub dobrze przejezdne – to znaczący wzrost względem 2017 r.

Oznakowanie jest pełne w Polsce i Danii, na Litwie wymaga korekty, natomiast w Niemczech i Szwecji wciąż brakuje znaków EuroVelo.

Plan działań wieloletnich

Proponowany budżet partnerstwa to ok. 28 000 euro rocznie. Działania zostały podzielone na trzy główne obszary:

1. Zwiększenie widoczności EuroVelo 10

  • strategia marketingowa i wskaźniki efektywności (KPI),
  • tworzenie treści i materiałów multimedialnych,
  • kampanie w mediach społecznościowych,
  • pozycjonowanie (SEO).

2. Poprawa jakości oferty na trasie

  • rozwój i utrzymanie infrastruktury,
  • lepsze oznakowanie,
  • promocja usług przyjaznych rowerzystom.

3. Efektywne zarządzanie partnerstwem

  • koordynacja międzynarodowa,
  • raportowanie i administracja,
  • organizacja spotkań i wydarzeń eksperckich.

Wzory do naśladowania

Model partnerstwa działa już z sukcesem przy innych trasach EuroVelo:

  • EuroVelo 15 – Trasa Renu (od 2015 r.) – stabilne, odnawiane co trzy lata partnerstwo.
  • EuroVelo 19 – Trasa Mozy (od 2019 r.) – jedna z pięciu najpopularniejszych tras.
  • EuroVelo 8 – Trasa Śródziemnomorska (od 2020 r.) – w 2023 roku zajęła pierwsze miejsce w rankingu popularności.

Kolejne kroki

Do września 2026 r. planowane jest podpisanie oficjalnej umowy EuroVelo 10 Partnership Agreement. W najbliższych latach odbędą się spotkania z partnerami w Szwecji, Danii, Niemczech, Polsce, na Litwie, a docelowo także w Finlandii, Estonii i na Łotwie.

Celem jest stworzenie silnej, międzynarodowej platformy współpracy, która zapewni trwałość i atrakcyjność trasy EuroVelo 10 – Baltic Sea Cycle Route.